PACK@lunch 18 maj i Malmö
Länge leve förpackningen – hur vi förvandlar avfall till resurs

Nya återvinningsmål har satts av regeringen och i slutet av april överlämnades en färdplan för fossilfri konkurrenskraft av Svensk Dagligvaruhandel. Planen fokuserar helt på plasten i konsumentförpackningar. Funktionellt och kostnadsmässigt har laminerade förpackningsmaterial av plast, kartong och papper ofta varit optimalt. Men kombinationen kan skapa problem när förpackningarna ska återvinnas. När anses en förpackning vara av monomaterial?  Hur behandlas ”samma” förpackning i olika länder med avseende på avgifter med mera?
På PACK@lunch, den 18 maj, berättade Anette Löhnn, FTI, hur Förpacknings- och Tidningsinsamlingen arbetar för att nå och helst överträffa de höjda återvinningsmålen. Pontus Egnér, Atria, beskrev resan från plast till papperslaminat, för en ny produktkategori, hur man tänkt och vad man förväntar sig. Louise Wohrne, BillerudKorsnäs, redogjorde för en färsk kartläggning om hur lagstiftning och regler kring återvinning av material skiljer sig åt i ett antal europeiska länder.


PACK@lunch 27 april i Stockholm
Återvinning – så här tänker branschaktörerna om de nya utmaningarna
Engångsförpackningar har varit under lupp länge. Nu är nya krav på väg inom avfall och återvinning. Hur hanterar förpackningsbranschen tillsammans med varumärkesägare och handel dessa utmaningar? Vad kommer att krävas framöver? Dessa frågor adresserades på PACK@lunch hos SIS den 27 april.  Erik Lindroth, miljödirektör Tetra Pak Nordics tog avstamp i Förpackningsdirektivet 94/62/EC, som varit vägledande för utvecklingen av hållbara material och återvinning sedan 1994. Lena Lundberg, ansvarig för plastråvarufrågor, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige redogjorde för den europeiska strategin för plast i en cirkulär ekonomi. Anders Linde, ordförande i ISO:s tekniska kommitté 122/SC4, Förpackningar och Miljö, beskrev förpackningens roll i ett hållbart samhälle, ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Det saknades inte frågor att diskutera i den följande paneldiskussionen.


PACK@lunch 13 april i Lund
Hållbar innovation med aktuella case från dryckesindustrin
Förpackningens betydelse ökar, som länk mellan det goda företaget och konsumenter som vill göra rätt. Det framgick med all tydlighet under ett fullbokat PACK@lunch hos Tetra Pak den 13 april. Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak, världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel, gav en förhandstitt på en ny konsumentstudie, som bland annat visar på vikten av medvetna förpackningsval. Jesper Sjöström, delägare och styrelseordförande för Nyckelbryggerier, ett snabbväxande dryckesföretag med basen i Älvsbyn, avslöjade en kommande lansering av världsledande vatten i en god förpackning. Helena Lindh, environment executive på Tetra Pak, disputerad i förpackningslogistik vid Lunds Universitet, berättade avslutningsvis ur ett forskningsperspektiv om den hållbara förpackningen, som en viktig länk mellan konsument och varumärkesägare


PACK@lunch 23 mars i Malmö
Smart automatisering för stärkt konkurrenskraft!
På PACK@lunch den 23 mars tog Seth Pålsson, Thrilled avstamp i den resa förpackningsutvecklingen genomgått och visade på lösningar till de utmaningar dagligvaruhandelns varumärkesägare står inför, när det gäller handeln på nätet. Elna Hallgard från Orkla Foods berättade om hur ett av Nordens största livsmedelsföretag möter konsumenternas ökade krav på hållbar funktionalitet och samtidigt differentierar sig med förpackningens hjälp. Lars Cardemar från KUKA Robotics samt Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera aktuella case från industrin och sin vision av framtiden. Deltagarna mötte också en robot i aktion på plats!


PACK@lunch 23 februari i Stockholm
Smart automatisering för stärkt konkurrenskraft!
På PACK@lunch den 23 februari berättade Bernt Henriksen, Automation Region om hur man hanterar processerna när man köper upp automation, ”beställarkompetens”. Lars Cardemar från Kuka Robotics samt Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera aktuella case från industrin och sin vision av framtiden. Vi fick också möta en robot i aktion på plats! Det blev en inspirerande och intressant fredagslunch!


PACK@lunch 26 januari i Stockholm
E-commerce packaging impact – stärk din närvaro inom e-handeln!
Är du varumärkesägare och vill öka din försäljning via e-handeln (och andra digitala kanaler)? Då kan du realisera stora vinster genom att tänka nytt kring förpackningsdesign och hur din produkt presenteras. Genom relativt små medel kan produkt och varumärke skapa ett bättre avtryck som möjliggör en starkare närvaro och position för dig inom e-handeln. På PACK@lunch den 26 januari presenterade vi verktygen. Genom kundinsikt och illustrativa exempel visade Dag Hermansson, Varumärkesstrateg och analytiker, Silver, hur man kan gå till väga. Malin Edvardsen, Trend- och varumärkesstrateg, delade sin syn på hur förpackningslandskapet kommer att utvecklas de kommande åren. Hon berättade också om vilka områden som är viktigast att agera på nu, för att som varumärkesägare lyckas med förpackning inom e-handeln. Carl Wikner, Stockholms Bränneri & Silver, berättade hur man genom ett flerkanalsperspektiv kan gå från 0 till 19 000 flaskor på ett år – genom effektiv förpackningsdesign, PR och digital marknadsföring. En mycket inspirerade och intressant lunch!