PACK@lunch 13 april i Lund

Hållbar innovation med aktuella case från dryckesindustrin

Förpackningens betydelse ökar, som länk mellan det goda företaget och konsumenter som vill göra rätt. Det framgick med all tydlighet under ett fullbokat PACK@lunch hos Tetra Pak den 13 april.

Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak, världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel, gav en förhandstitt på en ny konsumentstudie, som bland annat visar på vikten av medvetna förpackningsval. Jesper Sjöström, delägare och styrelseordförande för Nyckelbryggerier, ett snabbväxande dryckesföretag med basen i Älvsbyn, avslöjade en kommande lansering av världsledande vatten i en god förpackning. Helena Lindh, environment executive på Tetra Pak, disputerad i förpackningslogistik vid Lunds Universitet, berättade avslutningsvis ur ett forskningsperspektiv om den hållbara förpackningen, som en viktig länk mellan konsument och varumärkesägare.

1
2
3
4
5
6
7
8

PACK@lunch 23 mars i Malmö

Smart automatisering för stärkt konkurrenskraft!

PACK@lunch den 23 mars tog Seth Pålsson, Thrilled avstamp i den resa förpackningsutvecklingen genomgått och visade på lösningar till de utmaningar dagligvaruhandelns varumärkesägare står inför, när det gäller handeln på nätet. Elna Hallgard från Orkla Foods berättade om hur ett av Nordens största livsmedelsföretag möter konsumenternas ökade krav på hållbar funktionalitet och samtidigt differentierar sig med förpackningens hjälp. Lars Cardemar från KUKA Robotics samt Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera aktuella case från industrin och sin vision av framtiden. Deltagarna mötte också en robot i aktion på plats!

14Axel visar ett kund case
12Tommy Johansson
10Elna om konsumentinteraktion
1minglet tar fart
20fråga från Patrik FogelströmElopak
19panelen på plats
17på PACKlunch har vi kul
16Lars Cardemar KUKA Nordic AB på scenen

PACK@lunch 23 februari i Stockholm

Smart automatisering för stärkt konkurrenskraft!

 PACK@lunch den 23 februari berättade Bernt Henriksen, Automation Region  om hur man hanterar processerna när man köper upp automation, ”beställarkompetens”. Lars Cardemar från Kuka Robotics samt Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera aktuella case från industrin och sin vision av framtiden. Vi fick också möta en robot i aktion på plats! Det blev en inspirerande och intressant fredagslunch!

4. networking
11. Axel Hagen, beskriver aktuellt case
18. robot i aktion
20. tack för idag!
13. Lars Cardemar, KUKA Nordics avslutar
7. förste talare är Bernt Henriksen, Automation Region
15. utlottning av Boose headset
16. glad vinnare!

PACK@lunch 26 januari i Stockholm

E-commerce packaging impact – stärk din närvaro inom e-handeln!

Är du varumärkesägare och vill öka din försäljning via e-handeln (och andra digitala kanaler)? Då kan du realisera stora vinster genom att tänka nytt kring förpackningsdesign och hur din produkt presenteras. Genom relativt små medel kan produkt och varumärke skapa ett bättre avtryck som möjliggör en starkare närvaro och position för dig inom e-handeln.

På PACK@lunch den 26 januari presenterade vi verktygen. Genom kundinsikt och illustrativa exempel visade Dag Hermansson, Varumärkesstrateg och analytiker, Silver, hur man kan gå till väga.

Malin Edvardsen, Trend- och varumärkesstrateg, delade sin syn på hur förpackningslandskapet kommer att utvecklas de kommande åren. Hon berättade också om vilka områden som är viktigast att agera på nu, för att som varumärkesägare lyckas med förpackning inom e-handeln.

Carl Wikner, Stockholms Bränneri & Silver, berättade hur man genom ett flerkanalsperspektiv kan gå från 0 till 19 000 flaskor på ett år – genom effektiv förpackningsdesign, PR och digital marknadsföring.

En mycket inspirerade  och intressant lunch!

21. Hoppas vi ses snart igen!
5. nu börjar det
4. networking ab
8.Malin om e-handelns utveckling
14. paneldiskussion
9.uppmärksamma deltagare
19.nöjda deltagare o föredragshållare
20. TACK Silver för en fantastisk PACK@lunch!

PACK@lunch 1 december i Stockholm

Packaging Sustainability – vad vill konsumenten?

Under kommande årtionden förväntas en snabbt ökande urbanisering leda till unika sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar. Vi konsumerar redan mer än vad jorden långsiktigt kan bära. Och vi blir fler! Att skapa förutsättningar för en hållbar framtid med dessa utmaningar är av högsta prioritet för myndigheter, företag och människor i alla länder.

Kan förpackningen göra mer för att spara resurser, t ex genom att skydda produkten, hjälpa konsumenten välja rätt och hantera produkten med minsta möjliga miljöbelastning? Och hur ser konsumenten själv på förpackningens roll ur detta perspektiv?

Detta är frågor vi berörde på PACK@lunch den 1 december. Våra gästtalare denna fredag var Louise Nilsson, Team Manager Private Label Innovation & Concepts, ICA gruppen och Torkel BergengrenPackaging Development Manager, Arla Foods.

Från BillerudKorsnäs fick vi äran att lyssna på Jon Haag, Director Consumer Insights, som presenterade en hyperfärsk rapport från konsumentpaneler i ett antal megastäder, med mycket intressanta slutsatser.

PACK@lunch är populärt och som regel fullbokat. I fredags slogs nytt rekord i antal deltagare per kvadratmeter. Det kunde anas redan när inbjudan gick ut. Lapp på luckan och växande reservlista efter ett dygn! Kombinationen av en ambition att låta så många som möjligt få plats och mindre avbokningar än normalt, skapade en riktigt tajt mötesplats på mingelvänliga Urban Deli i Stockholm, denna adventsfredag. Ett väldigt lyckat seminarium blev det, tack till alla ni som kom och bidrog till detta!

7.Tajt mingel!
11.Louise om hur man undviker att transportera luft
15.Torkel om nya förpackningar för ekologiskt
17. Jon Haag, BillerudKorsnäs är siste talare
9.Per-Stefan hälsar välkommen!
18. Jon om megatrendernas påverkan
23. Eftersnack!
24.TACK BillerudKorsnäs för värdskapet!

PACK@lunch 17 november i Göteborg

Ökad effektivitet med kunden i centrum – så möter du en allt hårdare konkurrens!

Konkurrensen är stentuff! Från vår omvärld, men också från nya aktörer och affärsmodeller. Att göra det man alltid gjort räcker inte. Effektivitet i alla led blir en nödvändighet. Detta fordrar ökad grad av automation. Digitalisering och ny teknik öppnar helt nya möjligheter att konkurrera, för den som hänger med. Hur ser det ut hos företag som ligger i frontlinjen? Vad kan vi lära oss av dem som kommit längst?

På PACK@lunch den 17 november  i Göteborg delade fyra experter med sig av sin kunskap om det senaste inom automatisering. Från Orkla Foods hade vi Christian Rödström som generöst bjöd på sin erfarenhet från ett av livsmedelsområdets mest avancerade automationsprojekt. Lars Cardemar från Kuka Robotics, gav exempel på automatiseringslösningar och en vision om framtiden. Vi fick också få möta en robot i aktion på plats! Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO Pall-Pack, presenterade aktuella case från industrin.

18. Dags för paneldiskussion
1.Välkomna till PACK@lunch hos RISE, Göteborg!
2. ITO PALL-PACK, dagens värd bjuder på härlig lunch!
10. Näste talare är Axel Hagen, ITO PALL-PACK
8.Förste talare är Tommy Johansson, ITO PAll-PACK
15. Lars om värdeskapande samarbete
17. Christian om automatisering av produktionslinan för makrill
20. Fler frågor

PACK@lunch 27 oktober

Hur vinner man kundlojalitet med standardprodukter?

Fokusera, förenkla och förbättra! Det är nyckeln för att bli effektiv med standardprodukter. Kortare ledtider ger bättre kundservice, lägre kostnader och därmed konkurrenskraft. Men vilka krav ställer det på dina leverantörer? Hur skapar du rätt förutsättning tillsammans med dina kunder? Och vilka krav ställer det på din organisation?

Den 27 oktober adresserades dessa frågor när StrongPoint bjöd in till lunch i Malmö. Vi fick träffa Leif Persson som presenterade hur de jobbat med sina digitala flöden och effektiviserat sina processer med digitaltryck. Anders Lundbladh, Procurement Manager, KLS Ugglarps AB berättade om kundkraven på etikettleverantören. Jeanette Ericsson, Sales Manager och Viveka Lahger, Technical Sales Manager från UPM Raflatac berättade hur man kan göra exklusiva och iögonfallande etiketter, utan att ändra i processen.

22.Panelen på plats
13. Leif om möjligheterna med digitaltryck
19. Viveka Lahger, UPM Raflatac
20.Jeanette Ericsson, UPM Raflatac
21. Viveka o Jeanette presenterar effekter m olika material
3. Max o Per-Stefan
17. Anders berättar om företaget
11. Anders Hansson, Sveriges Riksdag presenterar sig

PACK@lunch 13 oktober

Den smarta fabriken är här, men hur ska den byggas?

Nu är den fjärde industriella revolutionen ett faktum och Smart Factory är ett globalt etablerat begrepp. Smarta fabriker rullar igång, med anpassningsförmåga och flexibilitet att snabbt kunna ställa om sig från massproduktion till kortare kundanpassade serier. Automatisering och digitalisering ritar om den industriella kartan samtidigt som konkurrensen från omvärlden hårdnar.

Den 13 oktober bjöd FlexLink in till ett spännande seminarium där vi fick möta Fredrik Boberg och Andreas Larsson som förklarade vad som skiljer en smart fabrik från en traditionell, vilka produktionsfördelar den skapar och vilken kundnytta den medför. De gav oss en inblick i hur simulering, linjedesign och tillgång till produktionsdata ökar effektiviteten. Under lunchen fick vi även diskutera den nya arbetsmiljön där operatören och roboten samverkar.

21. summering efter dagens PACK@lunch
20. VR öppnar en helt ny värld
17. Fredrik svarar på frågor från publiken
22. stort Tack! Fredrik o Andreas
7.fullt till sista plats
2.Fredrik o André hälsar välkommen
9.välkomna till PACK@lunch
13.åhörarna trivs

PACK@lunch 5 oktober

Från gårdfarihandlare till modernt förpackningssamhälle?

Svensk förpackningshistoria är unik! Den bygger på tillgång till skog av högsta kvalitet. Men framför allt på innovativa entreprenörer, som identifierat behov och byggt företag som framgångsrikt tillfredställt dessa, långt utanför Sveriges gränser.

Den 5 oktober fick vi möta Johan Granås, ansvarig för Hållbarhetskommunikation, Iggesund Paperboard, Eirik Faukland, utvecklare, Moltzau A/S och Staffan Sjöberg, Public Relations, Iggesund Paperboard. Föreläsarna tog oss med på en resa från förrförra seklet till idag med en utblick mot framtiden för kartongförpackningar när Iggesund Paperboard bjöd in till ett spännande lunchseminarium under Empack på Kistamässan.

24.Bengt Johansson, Iggesund Paperboard och AstraZeneca deltagare

PACK@lunch 22 september

Näthandel och livsmedelsindustri automatiserar sig! XXL och Orkla Foods gör det! Vill du veta hur?

Hur ska man planera och genomföra en lönsam automationsprocess? Vilka är erfarenheterna efter en tids användning? Var finns fallgroparna?
Den 22 september fick deltagarna dra lärdomar från erfarna användare och specialister inom automationslösningar för industrin. När ITO Pall-Pack bjöd in till en härlig fredagslunch.

Bernt Henriksen, från Automation Region, gav en generell bild av drivkrafterna bakom Industri 4.0 och den automatiseringsvåg som nu pågår. Lars Cardemar från Kuka Robotics, gav exempel på lösningar för automatisering och hur framtiden ser ut. På plats var även Axel Hagen, ITO Pall-Pack, som presenterade case från XXL Sport & Vildmark och Orkla Foods.